2012. május 2., szerda

Májusfa

A május elsejével kapcsolatban sokaknak a munka ünnepe jut eszébe, de nálunk a faluba a serdülő és fiatal lányok más miatt várják a május elsejét, hiszen az a májusfák állításának napja. A májusfa a természet megújulásának szimbóluma, sok esetben udvarlási szándék, vagy szerelmi bizonyíték is.

Május elsejére virradó éjjel vagy hajnalban a legények csapatai körbejárták a faluban az utcákat és magas, sudár fákat állítottak a nekik tetsző lányok kapujához. A fákra krepp-papírból szalagokat akasztottak, mindenféle színűt, hogy szép színes legyen, máshol zsebkendőkkel, virágokkal, teli üveg borral, hímes tojással stb. díszítették föl, mielőtt a földbe beásták, vagy a kapufélfára, kútágasra felszögezték volna. Nálunk is volt olyan, hogy a fa tetejére egy üveg italt is kötöttek.

Reggelre kelve a falubeli lányok izgatottan néztek ki a kiskapuhoz. Egyrészt azért, hogy megvan-e még. Ugyanis az is szokás volt nálunk, hogy lelopták a kiskapukat és elrejtették valahová. Egyszer a miénknek is csak hűlt helye volt. Na, persze a mostani biztonsági kapukat nehéz ellopni, de akkoriban, amikor még én is kamasz voltam, nem volt ilyen kulcsra zárt világ.

Tehát ott tartottam, hogy reggelre kelve izgatottan néztünk ki a kapuhoz, hogy kaptunk-e májusfát vagy akár csak egy ágat is. Azok a lányok mind kaptak, akiknek udvarlójuk volt, vagy egyszerűen csak népszerűek voltak. Egyszer én is kaptam egy szalagos ágat... büszke is voltam rá nagyon.
Másnap az iskolában és a faluban az volt a téma, hogy kinek mekkora májusfája van, hogy kié nagyobb és ki állította. Találgattunk, hogy ki kitől kapta, és vajon szerelmesek-e egymásba.

A májusfák egy hónapig álltak és a hónap utolsó napján eljöttek a legények, kitáncolták a fát, és aki felmászott a tetejére az üveg italért, azé lett. Tréfából néha üres üvegett kötöttek fel, vagy paprikás vizet töltöttek bele. No, aki azt meghúzta...!
A leánynak, akié a fa volt, annyi részre kellett fűrészelni a fát ahányan voltak. Na, ez az a része volt, amit nem irigyeltem senkitől!

#A videón nappal állítanak májusfát, de talán így jobban is látszik. :)

- Virág -

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése